Ekorrens begravning

Idag var vi ute på landet. Ganska snart efter att vi hade kommit så hittade jag och Leo en liten ekorre som hade dött precis nedanför altanen. Vi tittade på den och jag frågade Leo om vi skulle begrava den. Jo, det tyckte han. Vi gick för att leta efter en fin plats för den lilla ekorren. Vi hittade en fin plats bredvid en stor buske. Pappa Klas hjälpte till med att gräva en grop med spaden. Sen gick vi och hämtade ekorren. Ekorren la vi i "graven" och innan dess hade vi plockat lite blommor som vi kastade ned i "graven". Därefter skottade vi grus över ekorren och Leo sa hejdå till den. Jag försökte förklara för Leo att nu har ekorren åkt till himlen. Jag försökte också förklara för honom att mommo också har åkt upp till himlen och att hon är bland änglarna nu. Hur mycket han förstår av det hela vet jag inte. Jag berättade att vi skulle begrava mommo nästa vecka och att man gör på ett liknande sätt då. 
Jag grät vid ekorrens grav när jag berättade för Leo om mommo. Vi får se hur det går för honom nästa vecka, både i kyrkan, vid gravsättningen och vid minnesstunden. Under jordfästningen i kyrkan kommer Leo att tas om hand av min underbara vän Desirée som tagit ledigt från jobbet för att komma på begravningen och för att ta hand om Leo under den tiden. Leo är sedan med oss vid gravsättningen och minnesstunden. Det kommer att vara en fin stund att ta farväl av mamma men samtidigt en av de jobbigaste händelserna i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kära vän!

Vilket fint tillfälle att förbereda Leo. Även om han inte förstår vidden av det hela, så känner han säkert stundens allvar, när det är dags.

Inge och jag reser om ett par timmar här ifrån Borås, för att möta er alla på torsdag.

Kram!

Vendla

2011-06-04 @ 09:49:14
URL: http://www.skogsviola.blogspot.com
Postat av: Anonym

Skriver som skogsviola, ett fint tillfälle att förbereda Leo när ni begravde lille ekorren. Vilken fin vän du har som tar hand om Leo, en begravning kan kännas som en evighet för ett litet barn.Vet att många har med sig både böcker och cd med hörlurar till barnen.Vi tänkte inte på att ta med nåt alls på pappas begravning. Det kommer att gå bra ska du se! Kram Karin

2011-06-07 @ 18:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0