Idas sommarvisa & annat

Den här är en av min mammas favoritvisa och texten till den sitter på kylskåpet hemma hos mina föräldrar. När jag hör den gråter jag för jag vet att hon inte kommer ihåg att den är en av hennes favoriter som hon sjungit.  

Idas Sommarvisa 

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nå´n sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
Jag gör hela kohagen grön
och nu har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron gör jag åt barna
för det tycker jag dom ska få
och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

Min mamma sjöng mycket för mig när jag var liten. Vi satt i den vita gungfåtöljen - jag satt i mamma knä och hon sjöng från Evert Taubes bok. De sånger jag speciellt kommer ihåg är "Brevet från lillan" och "Havsörnsvalsen" för den grät jag alltid till för att jag tyckte så synd om ankungen i visan. Jag måste leta efter den boken nästa gång jag åker upp till Norrland om 1½ vecka.
 

Kommentarer
Postat av: Vendla

Kära Gabriella! Jag blir så rörd över vad du skriver i din blogg. Jag har läst det för Inge och han får tårar i ögonen. De tre visor du nämner har vi också starka bindningar till. Eftersom jag är ungefär jämnårig med din mamma har jag också sjungit Idas sommarvisa för mina barn. Och de båda Taubevisorna ligger nära - Brevet från Lillan sjöng jag själv på scen när jag var i 10-12-årsåldern och Havsörnsvalsen har Inge och jag sjungit duett många gånger. Varma hälsningar från oss båda och tag våra hälsningar med dig till de dina när du åker upp.

2011-02-10 @ 21:20:29
URL: http://skogsviola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0