Sommar 2011

Nu har snart sommarn snart passerat. Även om jag har min sista semester vecka nu. Jag har ju jobbat hela sommaren eftersom jag endast har ett vik. Klas har varit hemma i snart 7 veckor med Leo. 4 veckors semester och resten föräldraledigt. Leo har fått ha lång-semester!
Vi har hunnit med mycket ändå denna sommar trots att jag jobbat. På helgerna har vi cyklat, gått i Mulle-skog, hälsat på vänner och släktingar, varit ute på lantstället. Början av augusti började med att Leo och pappa Klas åkte upp till Norrland för att umgås med morfar. Där har dom hittat på en massa roliga saker som ex åka till ett traktormuseum i Svartbyn utanför Överkalix, ro båt, klippa gräs, gå i skogen, grilla korv, plocka bär mm mm.
Därefter kom morfar med ner till Stockholm där vi inte haft en lugn stund :=)
Det började med födelsedagsfirande. Leos moster fyllde år i juli och vi skulle fira henne med en tur på sjön i deras fina båt. Att det var fint väder var ju inte heller helt fel. Vi slussade några gånger och det var roligt - både för liten och stor. Alla hade det mycket trevligt!
Dagen efter skulle vi gå på Vasamuséet men det var en sådan lång kö och dessutom ösregnade det så vi gick istället till Aquaria och tittade på fiskar och andra vattendjur. Leo fastnade speciellt för en ilgrön lite groda!
Måndagen hade vi ett inplanerat läkarbesök för Leo hos öronläkarn på Danderyd. Besöket tog väl kanske 5 minuter. Därför känns det extra surt att åka en sådan lång väg för ett så kort besök där läkarn konstaterade att de små rören sitter kvar i bägge öronen men att de förmodligen kommer att trilla av nu mellan 3-4 års ålder. Vi skulle höra av oss om vi tycker att hans hörsel blivit sämre. Men det är inget som vi tänkt på nån gång faktiskt. Han har, som alla andra barn, selektiv hörsel ;=)

Tisdagen var en stor dag! Då skulle färden gå till Mariefred där vi skulle åka ånglok!! Kusin Louise följde också med till Leos stora glädje! Han älskar sin kusin Lollo.  Att åka ånglok var väldigt spännande och det blev en heldagsutflykt. Leo fick en tröja med ångloket på som han är mycket stolt över att bära (har haft den på sig i 4 dar i sträck tills den blev för smutsig att använda!) Under hela denna sommar har vi märkt att Leo börjat prata otroligt mycket! Det kommer nya ord och meningar hela tiden och det är riktigt roligt att höra. Han är en liten kille med mycket humor. På kvällen var vi bjudna på middag till (min) moster Clary och Torgny. Maten var suverän och vi hade mycket trevligt. Pappa (morfar) stannade där över natten eftersom dom hade så mycket att prata om.

Onsdagen blev en liten vilodag! Jag åkte och klippte håret hos syrran (Leos moster) och sen var det middag med syrran och Leffe och Louise på restaurang. När vi sitter i bilen så säger moster till Leo: "När man ska äta på restaurang så måste man sitta still som en pinne". Leo tittar på sin moster och brister ut i ett slags "hånskratt" och skakar samtidigt på huvudet och säger "neeeej"! Alla i bilen skrattar åt honom förstås! Det lät väldigt roligt.
Han "uppförde" sig väldigt bra på restaurangen och det har blivit några sådana så han har väl blivit van. Dessutom flörtar han med alla servitriser ;=)

Torsdag - dags för en tripp till Småland och till Abbetorp! Jag har längtat att få ta med pappa dit. Mamma också förstås, men det har inte varit möjligt förut. Lunch åt vi i Västervik och Leo flörtade med servitrisen som nog blev lite förtjust i honom!

Vi har försökt att visa pappa en del av Småland. Varit på Pukebergs glasbruk där pappa fått se glasblåsning, promenerat runt i butiken där och fikat lite. Vi åkte till Kalmar och gick runt på slottet. Sen lunch på en väldigt mysigt ställe med live jazz som pappa uppskattade mycket. Vi andra också för den delen. Leo satt som ett tänt ljus och lyssnade på musiken.

Lördagen kom och det var dags för den stora släkt-kräftskivan!! Den här gången skulle vi bli många! Hela 26 personer blev vi till slut! Pappa åt kräftor för första gången (möjligen har han ätit det på 80-talet men glömt bort det enligt en säker källa he he). (På dagen gjorde vi utflykt till Abodaklint - där dom byggt ett högt utsiktstorn. Vilken utsikt!)
Leo åt också kräftor! Tyckte det var gott!

Mycket har hänt den här sommaren som sagt! Att Leo börjat prata så mycket och dessutom vuxit och blivit både längre och tyngre är roligt att se! Att min pappa varit här nere i Stockholm gjorde nog honom mycket gott och annat att tänka på. Han tog med sig många fina minnen tillbaka till Skaulo. Å vi har många fina minnen tillsammans med pappa/morfar/svärfar!