Mamma-roll

Oktober 2010. Jag börjar fundera på min egen mamma. Hon är inte som hon varit förut. Kommer nog aldrig bli sitt gamla jag. Med en demenssjukdom så är det så. Och jag tycker det är så sorgligt. Därför börjar jag fundera mycket över min egen roll som mamma. Det är svårt att tänka sig att min mamma blivit så dålig på så kort tid. Bara under 1 år har mycket hänt. Idag är det svårt att föra ett vanligt samtal..för att hon inte kommer ihåg. Jag är också rädd att jag ska bli som mamma när jag kommer upp i hennes ålder. Mamma är ju inte speciellt gammal. Inte ens 70. Ordet är maktlös. Om jag kunde skulle jag hjälpa henne. Ge henne en del av mitt minne.
För någon vecka sedan kom ett brev från Leos mormor och morfar. Bland annat innehöll den en liten kylskåpsmagnet med en liten liten bild på de två. Den var en sådan fin bild från någon av deras otaliga fiske - eller bärplockarresor. Jag började ju gråta förstås. Känslig som man är. Den visade en sådan glädje och det var en uttrycksfull bild då de både skrattade så hjärtligt. Den sitter nu på vårt kylskåp - även om jag bestämt mig för att vi inte ska ha några kylskåpsmagneter.






Kommentarer
Postat av: Vendla

Käraste Gabriella. Du skriver så fint om din mamma. Vi vet ju att detta har varit på väg i flera år. Själv hade jag inte varit i Gällivare på länge, när vi åkte upp till Östens begravning. Det är nu tre år sedan och vi märkte förändringen redan då. Förra sommaren hade det gått längre, men hon var på gott humör ändå, den tid vi var där. Man säger ju att demens är en anhörigsjukdom. Den sätter så många känslor i rörelse och påverkar hela omgivningen. Men det måste också vara svårt för din mamma, för hon är väl fortfarande medveten om sin situation?



Gabriella, min vän. Jag önskar dig allt gott och tror att du säkert tar vara på din tid med din lille son, kanske mer intensivt än många andra. Varmaste hälsningar från Vendla. Morbror Inge kramar dig också!

2010-10-29 @ 20:07:16
URL: http://skogsviola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0