Natti natti...

Försökte hitta en ny strategi för att få lillgubben att sova. Vi insåg att det faktiskt var ganska jobbigt att försöka söva Leo stundtals. Började undra om det fanns något i vällingen som gjorde att han blev så pigg ;=) Han har blivit tyngre så att gå och vagga honom till sömns är i allafall uteslutet för min del. Jag orkar helt enkelt inte. Att sitta med honom på sängkanten tog evigheter. Med detta menas att det kunde ta upp till 1h varje gång. Det kanske inte är så länge ... vad vet jag. Men vi blev väl bortskämda när vi var i Kina och där han somnade ganska snabbt. Nåväl...vad gör man om inte ringer sin kloka kusin och frågar om råd.
...ge mindre välling, ge middag lite tidigare, läs en saga och sjung 1 sång (inte sjunga Trollmors vaggvisa 10ggr som jag gjort...jo, jag har räknat) och därefter lägga barnet i sängen och säga godnatt och sov så gott. Dröm vackra drömmar... (och för vår del: sätta på babyvakten).
OK, vi testar.
Min väninna med 2 buspojkar skulle komma sent samma kväll. Vad göra? Börja med den nya strategien redan samma kväll eller vänta tills efter helgen då de åkt hem? Ähhh, jag testar!
Döm om min förvåning när det hela går utomordentligt smidigt. Halva dosen välling, sjunga Trollmors vaggvisa 1 (!) gång, lägga Leo i sängen. Vinka, slänga slängkyss och säga Godnatt och sov gott...dröm vackra drömmar. Vi ses imorgon. Å sedan sakta gå ut och stänga dörren. Från babyvakten hördes inte ett ljud...!

Vem får dåligt samvete då? Jo, vi som föräldrar förstås! OJ, är det för tidigt. Tänk om han tror att vi inte bryr oss. Han kanske tror att det här är ett barnhem? Är det här bra för anknytningen? Gör man så här med ett adoptivbarn??

Vi kom till sans sedan och tänkte att han nu varit hos oss i över 4 månader. Han är trygg och vet vem som är mamma och vem som är pappa. Han känns som en trygg liten kille nu! Anknytningen fortsätter förstås ändå...

Vår älskade lille Leo! Du är en så go liten kille och dessutom en mycket smart liten Leo! Du ger oss väldigt mycket glädje och ibland får vi stanna upp för att verkligen förstå att du är hos oss nu!

Vi älskar dig,lillgubben!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Klok kusin du har! Svårt att natta barn som inte vill sova... brukar vara en fördel när tiden ställs om i oktober, förhoppningsvis är Leo tröttare på kvällen då. kram Karin

2010-09-08 @ 18:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0